تصویرسازی‌های مطبوعاتی

31
0

ویژه سنین کودک و نوجوان

مجموعه «تصویرسازی‌های مطبوعاتی» عرفان (محمدرضا) محمدی‌آذر با موضوع داستان کودک و نوجوان در سیزدهمین جلسه حلقه هنر، با حضور هنرمند، کارشناسان حلقه و علاقه‌مندان هنر و حوزه تصویرسازی، نقاشی و گرافیک به نمایش درآمد و پس از آن توسط کارشناسان حلقه هنر تحلیل و بررسی شد. این تصویرسازی‌ها در سال‌های گذشته در نشریات گوناگونی نظیر کوشش، شاهد کودک و نوجوان، سروش کودکان و … به چاپ رسیده‌اند و عمدتا به سفارش نشریه‌های کودک و نوجوان طراحی شده‌اند.

محمدی‌آذر خود درباره تجربه تصویرسازی‌های مطبوعاتی می‌گوید:

“تقریبا از سال 83 وارد فضای تصویرسازی شده‌ام. تصویرسازی مطبوعاتی اولین پله‌ برای کسانی است که وارد این حوزه می‌شوند و در این فضا آزمون و خطا می‌کنند، چه تکنیکی و چه تاکتیکی. بیشتر با فضا و متن آشنا می‌شوند. و نوع برخوردشان با مدیر هنری، روش‌ها و ریزه‌کاری‌هایی که در کار هست، را می‌یابند. تصویرسازی مطبوعات مثل تجربیاتی است که از بازیگران سینما خوانده‌ایم؛ دوره‌ی تئاترشان را دوره‌ی طلایی می‌دانند به خاطر تجاربی که آن‌جا کسب کرده‌اند. تصویرسازی مطبوعات هم همین فضا را دارد.
این تصویرسازی‌ها تجربیات تصویری بودند، برخلاف کتاب که چیزی ماندگار است و می‌شود به آن استناد کرد یا خیلی دقیق درباره‌ی بندبند جزئیات و عناصر بصری آن تحلیل کرد، تصویرسازی مطبوعاتی بیشتر یک چیز روتین است. خصایصی که دارد، هم خوبند و هم بد، به دلیل آن شلنگ‌تخته‌هایی که معمولا تصویرسا‌زها می‌اندازند و تجاربی که دارد، تجارب خوبی است ولی از این لحاظ که بار مالی خوبی ندارد یا این‌که کیفیت چاپ بد،‌ کاغذ بد، و برخوردهای غیرحرفه‌ای صاحبان نشریه‌ها، سختی‌هایی هم دارد.”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *