ره‌گذر خاک

60
0

مجموعه اثر نقاشی در گذر از خاک تا زندگی

مجموعه تابلوهای نقاشی با عنوان «ره‌گذر خاک» اثر مصطفی اصل‌ روستا در جلسه دوم حلقه هنر به نمایش درآمد و پس از آن مورد تحلیل و بررسی کارشناسان حلقه هنر قرارگرفت. نقاشی‌های این مجموعه آثار مربوط به پایان‌نامه کارشناسی نقاشی هنرمند می‌باشند که در سال ۱۳۸۸ و پیش از آن به تصویر درآمده‌اند. 
در ارائه این مجموعه در پی به نظم درآوردن فرم‌ها در قالب تلاش و جست‌جویی از مراحل گذر از خاک تا زندگی در قالبی خیالی بوده‌ام. به دنبال انتقال معنایی قدسی در قالب مدرن نیستم. نگاه اصلی در کارها بر ترکیب‌بندی و کمپوزیسیون بوده و توجه به بافت و texture ، دغدغه‌ای اساسی بود. شروع کارها با ایده گرفتن از سنگ و شکست‌های آن شروع شد و تا نگاه به معماری و به طور ویژه روستا و فضاهای روستایی بسط پیدا کرد که به نوعی با نوستالژی نقاش در ارتباط می‌باشد. حرکتی در متن خاک از طبیعت بی‌جان به زندگی انسانی. سعی شده تا مکان و زمان به عنوان دو مولفه اساسی شناخت از متن کارها حذف شود و پرده‌ها ساعتی خاص از روز یا مکانی مشخص را روایت نکنند.
ترکیب‌بندی‌ها به نوعی از نگارگری‌های ایرانی ایده گرفته‌اند. در ترکیب‌بندی‌ها پلان‌ها و پرده‌های نقاشی همه هم‌سطح و در عین حال مهم هستند و سلسله مراتب در پلان‌های نقاشی حذف شده است. کادرها نیز درگیر ترکیب‌بندی‌ها هستند. برخی جاها سطوح از کادر بیرون می‌زنند و با روایت تابلو‌ها درگیر می‌شوند. سطوح از دانه‌های رنگی مرموزانه‌ای پر شده است به طوری که مخاطب را به سمت آن می‌کشانند که جلوتر بیاید و تابلو را از نزدیک تجربه‌ کند. این ترکیب‌های تصادفی نقش-اتفاق‌های مورد نظر نقاش بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *